Eneco Zonnebootrace NK

Achtergrond

De Eneco zonnebootrace stevent af op zijn 5-jarige lustrum! De aanmeldingen voor 2017 zijn alweer binnen en de organisatie is volop bezig met de voorbereidingen. Met de race van 2016 nog in ons achterhoofd, kunnen we nu al stellen dat 2017 weer een spectaculair kampioenschap gaat worden. De weersomstandigheden waren optimaal, er was veel zon waardoor de boten het maximale rendement konden leveren. De primeur voor 2016 betrof de introductie van de Young Solar. De Top-klasse, A & B klasse en natuurlijk de fraaie V-20 klasse varen inmiddels al jaren mee met dit NK, maar de Young Solar was nieuw. En wat heeft deze groep jeugd van tussen de 14 en 17 jaar met hun zelfgemaakte boten een fantastisch debuut gemaakt.  Er waren maar liefst 15 teams aanwezig: 15 boten eigenhandig gemaakt door jongeren die een bovengemiddelde belangstelling hebben voor techniek en innovatie. Geweldig. De Young Solar streed zaterdag op 2 wedstrijdelementen: zoveel rondjes om Akkrum varen en een sprintrace. De fel begeerde beker werd in deze eerste editie gewonnen door het RSG Simon Vestdijk uit Harlingen. Gaan zij de titel in 2017 prolongeren?

In de Topklasse prolongeerde Gerard van der Schaar van Team Clafis in ieder geval zijn titel. Ieder jaar is hij met de Furia 3 uitermate sterk, maar door pech moest hij in het rondje Akkrum kortstondig de race verlaten. Door een snelle reparatie wist hij in het overall klassement zijn teamgenoot in de Furia 2 net voor te blijven!
In de A-klasse was het Dutch Solar Boat Team het sterkste en prolongeerde eveneens zijn titel.
De Marine was met de prachtige V-20 boot eveneens aanwezig en haalde in deze klasse de hoofdprijs naar Den Helder.

Alle teams uit alle klassen zijn natuurlijk voortdurend bezig met het door ontwikkelen van hun boot. Dit werd versterkt door de Dutch Solar Challenge (het WK) welke eveneens in 2016 plaats vond. Dat betekent dat er in 2017 veel vernieuwde en nog snellere boten bij het NK in Akkrum aanwezig zullen zijn en wellicht snelheden van 50 km per uur zullen worden gehaald! Daarbij komt dat dit NK zijn 5-jarige jubileum viert, dus alle ingrediënten zijn aanwezig voor een spannend en spectaculair kampioenschap wat u niet mag missen!

Geschiedenis van het NK

Een demonstratie tijdens de Reuzedei 2012, in voorbereiding op de 4e editie van de DONG Energy Solar Challenge, is uitgegroeid tot het NK Zonnebootrace. Het NK staat nog in de kinderschoenen en zal in 2014 pas voor de tweede maal georganiseerd worden maar heeft grote potentie. Door er voor de editie van 2014 een tweedaags evenement van te maken, wordt het uiterste gevergd van de teams en de boten. Behalve de strijd om de nationale titel is het evenement een goede test voor de DONG Energy Solar Challenge, het WK wat eens in de twee jaar wordt georganiseerd.

In 2004 hebben Bouwe de Boer van de gemeente Leeuwarden, Wubbo Ockels van de TU Delft en Andries van Weperen van organisatiebureau Noordplan de ideeën van Bouwe de Boer omtrent een race voor zonneboten uitgewerkt. Bouwe de Boer had deze ideeën bedacht naar aanleiding van de World Solar Challenge in Australië waar teams uit de hele wereld de strijd met elkaar aangaan met zelfgemaakte auto’s op zonne-energie. Deze ideeën hebben geleid tot een volwaardige race over de Friese authentieke Elfstedentochtroute waaraan tijdens de eerste editie in 2006 reeds 24 teams participeerden. In 2012 deden maar liefst een recordaantal van 43 teams mee waaronder teams uit China, Brazilië, Finland, Polen en de Verenigde Staten.

De DONG Energy Solar Challenge, vroeger de Frisian Solar Challenge geheten, is uiteindelijk ook opgericht om de ontwikkelingen van technieken die gebruik maken van zonne-energie te versnellen. Voorbeelden hiervan zijn de door de jaren heen steeds efficiënter wordende zonnepanelen en MPPT’s. De World Solar Challenge die om de 2 jaar in Australië wordt gehouden draagt natuurlijk ook bij aan deze ontwikkelingen. Een ander voorbeeld is dat door het WK voor boten op zonne-energie ook een aantal bedrijven in Friesland zijn gestart. Deze bedrijven richtten zich in het begin vooral op de kleine markt voor zonneboten maar hebben nu, net als een groot aantal andere bedrijven in de Friese regio, hun activiteiten kunnen uitbreiden. Tevens zijn de accutechnieken in een dergelijk vergevorderd stadium dat uit een Li-ion batterij van een bepaald gewicht nu 60-70% meer energie gehaald kan worden dan voorheen. Dit is niet alleen voor de DONG Energy Solar Challenge een belangrijke vooruitgang maar biedt ook voordelen voor het opslaan van grote hoeveelheden energie binnen een beperkte ruimte.

Het NK Zonnebootrace is eigenlijk door een aantal teams tijdens Boot Holland 2013 bedacht. De teams wilden graag een keer de krachten met elkaar meten in een jaar dat er verder geen grote wedstrijden op het programma stonden. De Dutch Open Solarboat Challenge, voorheen het Nederlands Kampioenschap wat in Zeeland werd gehouden, was helaas failliet gegaan dus moest er iets anders gezocht worden. Al snel kwamen de (Friese) teams toen uit bij de Reuzedei in Akkrum waar het spektakel maar moest gaan plaatsvinden. Na contact gehad te hebben met Bouwe de Boer zijn een aantal vergaderingen belegd waarin ook Albert Bosscha, de racedirecteur van de DONG Energy Solar Challenge, aan is geschoven. Een aantal weken later stond het eerste NK Zonnebootrace tijdens de Reuzedei 2013 op het programma waarin uiteindelijk een tiental teams participeerden.

Achtergrond